HOME
PORTFOLIA / TECZKI
BIAŁO-CZERWONA / WHITE-RED
PROTEST TWÓRCÓW
BANK KALENDARZY
BANK WYSTAW
TWÓRCY I PRAWO
O NAS
KONTAKT
aktualizacja: 18.07.2021

PROTEST TWÓRCÓW
 HISTORIA
 PAMIĘTACIE?

  Kronika 2003
Relacje z PROTESTU z 2003 roku
 
PROTEST 201?   FORUM menu  
Grzegorz Banaszkiewicz

Chwała PT Koraszewskim,
zwolennikom społeczeństwa obywatelskiego i gospodarki rynkowej,
rozumianej wszelako inaczej niż wyłącznie jazda na gapę i życie na cudzy koszt.

Szanowni Państwo!

Wystąpiliście z otwartą przyłbicą na Forum, na którym Wasze poglądy na społeczną sprawiedliwość nie zyskają, jak mniemam, powszechnego poparcia. Nie zmieni to jednak, jak podejrzewam, Waszego poglądu i wyrażonej przez Was nadziei, (cyt.)
że Ministerstwu Finansów uda się projektowaną zmianę przeprowadzić konsekwentniedo końca mimo protestów ludzi, którzy wydają się nawet nie domyślać, że ich postawyi zachowania są w najwyższym stopniu amoralne, antydemokratyczne, antyobywatelskie i antypaństwowe.

Jeżeli jednak nie jest Państwu obca intelektualna uczciwość a Wasz list nie jest jedynie serwilistycznym popisem wobec Pana Ministra, może warto podjąć polemikę z poglądami, które publicznie prezentujecie?

Czy wiecie, że...
- to właśnie Pan Minister, za swego pierwszego panowania, zinterpretował twórczo ówczesne przepisy podatkowe i rozszerzył zakres stosowania 50-procentowych kosztów uzyskania na podatników, którzy wcześniej z tego przywileju nie korzystali?
Tak więc to Grzegorz Kołodko - a nie artyści i ich postawy i zachowania... w najwyższym stopniu amoralne, antydemokratyczne, antyobywatelskie i antypaństwowe - jest odpowiedzialny za zmniejszenie dochodów Państwa (ale nie Waszych! - Skarbu Państwa) z tego tytułu.

Czy znana jest wielkość tych strat?
Czy Pan, jako znakomity dziennikarz, potrafiłby rzetelnie, profesjonalnie zbadać tę sprawę i rozwiać moje podejrzenie, że pomysł Ministra jest nieudolną próbą naprawienia tego, co sam był niegdyś popsuł?

Czy wiecie, że...
- koszty uzyskania przychodu przez artystę - twórcę, który, podobnie jak Wy - nabywa książki do biblioteki, komputer i papier do drukarki - to także np. skrzypce, fortepian, prasa litograficzna czy wklęsłodrukowa i pracownia, którą trzeba wybudować lub wynająć, wyremontować, wyposażyć w narzędzia i materiały (na ogół nie produkowane w kraju)
i - niestety! - ogrzać? Czy ktoś nam to odlicza od dochodów?
Czy znacie Państwo ceny tych ekstrawagancji i potraficie policzyć, jaki procent naszych dochodów z pracy twórczej stanowią?

Czy potrafilibyście policzyć,
jaka to kwota realnie, "na głowę" artysty, przypada rocznie z tego do 10% zmniejszonego opodatkowania? Jakie koszty uzyskania i jakiego przychodu pokrywa z naddatkiem?
Czy wystarczy chociażby na "dobrowolne" ubezpieczenie twórcy? I dlaczego artyści
- nierejestrowani bezrobotni - tego ubezpieczenia masowo nie płacą?

Skoro, jak Państwo piszecie (cyt.):
Oprocentowanie wynagrodzeń tzw. twórców na poziomie 10 procent (uzasadnione rzekomymi "kosztami uzyskania") stawia( Was) w sytuacji ludzi z gruntu nieuczciwych i hipokrytów pozbawiających się prawa walki o społeczeństwo obywatelskie... oraz wywołuje uczucie niesmaku i obrzydzenia do siebie przy okazji każdego podpisywania umowy o dzieło.
nie korzystacie po prostu z bezpośredniego odpisu kwot zaoszczędzonych z tego tytułu aby (cyt.): np. podreperować sytuację szkół i zmniejszyć liczbę funkcjonalnych analfabetów (?).

Czy sądzicie, że samorządowi politycy będą bardziej od Was, twórców, uwrażliwieni na te problemy i nie przeznaczą tych pieniędzy raczej na parking przed swoim Urzędem?

Czy w Anglii i Szwecji,
- artyści - plastycy, muzycy, aktorzy - nie korzystają doprawdy w tych państwach z żadnych form pomocy, pozwalających im stworzyć i użytkować własne "warsztaty pracy", zapłacić ubezpieczenie w "latach chudych" i nie głodować, gdy nie mają pracy?
Po tylu spędzonych za granicą latach, nic Wam o tym nie wiadomo?

Nie znam Szwecji ani Anglii, proponuję więc przykład francuski:
na http://www.lapomme.asso.fr/znajdziecie w "Guide pratique de l'artiste plasticien" pełną, kompetentną informację na temat statusu artysty i szczegółowych rozwiązań prawnych, podatkowych i socjalnych obowiązujących we Francji.
Nie wiem, czy tłumaczy Pani z języka francuskiego, ale może moglibyście się Państwo podjąć przetłumaczenia tego dokumentu, by precyzyjnie porównać status artysty we Francji i w Polsce?

Może udałoby się Wam udowodnić, że artysta w Polsce jest (choćby tylko przez fiskusa!) traktowany lepiej, niż we Francji?

Ponieważ takiej wiedzy nie ma na pewno ani Ministerstwo Finansów, ani Ministerstwo Kultury, Wasza praca przyda się bardzo, niezależnie od tego, co udałoby się Państwu wykazać.
To spore przedsięwzięcie, prawdziwe śledztwo, wymagające nie tylko dziennikarskiego profesjonalizmu, znajomości języka, pomocy dobrego prawnika, ale też znajomości sytuacji, przedstawionych na przykładach, zawartych w tym "Praktycznym przewodniku artysty...".
Może, gdybyście Państwo poznali je bliżej i lepiej, nie bylibyście tak skorzy do wyrażania Panu Ministrowi (cyt.) wdzięczności za podjęcie kroków w celu likwidacji żenującego i skandalicznego uprzywilejowania tzw. twórców.
W razie czego - służę pomocą.

Z twórczym pozdrowieniem
Grzegorz Banaszkiewicz
artysta - grafik

Kraków, 4:40, 31 maja 2003
e - mail: grzegorzbana@poczta.onet.pl

.....................................................

od b-c: może znajdą się wolontariusze do przetłumaczenia wspomnianego dokumentu? Może nie całość na jedną głowę - podzielimy pracę? Dajcie sygnał na protest@bialo-czerwona.pl Tu ten dokument jako pdf Guideartiste.PDF, lub ze strony http://www.lapomme.asso.fr/

 
PROTEST TWÓRCÓW   FORUM menu   DO GÓRY
 
 LINKI 2006

  PODPISY
Zobacz LISTĘ SYGNATARIUSZY PROTESTU
  FORUM
PUBLICYSTYKA,
panel dyskusyjny
  NAPISZ
OPINIE, OCENY, WYPOWIEDZI...
 PRASA pisze...
PRASA O PROTEŚCIE TWÓRCÓW
HOME   PORTFOLIA   BIAŁO-CZERWONA/ White-Red   PROTEST TWÓRCÓW   TWÓRCY I PRAWO   KONTAKT  
copyright 2003-2021 - ® Janusz Kobyliński